Page 23 - 81 ÇALIKUŞU AYDIN 3 MART 2022
P. 23

81 ÇALIKUŞU AYDIN

              DENEME KÖŞESİ

                          Pandemi Sonrası Okullarda Oryantasyon Çalışmaları



                  2019  yılın-                               (Salgın  hastalık  nedeni  ile  yakınını  kaybeden   Kaynakça:
              da küresel olarak                          ya da buna tanık olanlar, ailesinde ya da kendisinde   Bozkurt,  A.  (2020).  Koronavirüs  (covid-19)
              yaşanmaya  baş-                            kronik rahatsızlığı olanlar, ailesinde enfekte olanlar,   Pandemi Süreci ve Pandemi Sonrası Dünyada Eği-
              layan   Covid-19                           salgın  hastalık  ile  ilgili  endişe  verici  olaylara  şahit   time Yönelik Değerlendirmeler; Yeni Normal ve Yeni
              salgını hayatı tüm                         olanlar vb.)                               Eğitim Paradigması AUAd.6(3).112-142.
              yönleri  ile  etkile-                          3) Okulun kırılgan gruplarına yönelik çalışmalar   Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, Salgın Has-
              meye  ve  olum-                            yapılması.                                 talık Sonrası Okula Uyum.
              suz   sonuçlarla
                                                             (Kronik rahatsızlığı olanlar, özel eğitim öğren-
              evrilmeye  devam
                                                         cileri, göç ile gelenler, ekonomik anlamda zorluklar
              etmektedir.  Pan-
                                                         yaşayanlar vb. )
              deminin her alan-
              da  görebildiğimiz                             4) Risk grubundaki öğrencilerin bilgilerinin gün-
              olumsuz  etkileri                          cellenmesi.
              eğitim hayatını da                             5) Hastalık sürecinde acil müdahale gerektiren
              etkilemiş ve eğitime sistemsel olarak bakış açısını   durumlarda diğer kurumlar, veliler, öğretmenler arası
              yeniden  değerlendirme  ihtiyacı  doğurmuştur.  Buna   koordinasyon sağlanması için planlama yapılması.
              paralel olarak yeni eğitsel roller, dijital yeterlilikler, di-  6) Pandemi sürecinde okulun eksiklikleri ve ge-
              jital beceriler, dijital dönüşüm, dijital bölünme, eğitim-  liştirilmesi gereken yönleri üzerine çalışılması.
              de ulaşılabilirlikte eşitlik ile pandemi süreci ve son-
                                                             7)  Pandemi  sürecinin  neden  olduğu  stres  ve
              rasında öğrenci, öğretmen ve velilerde kaygı, stres,
                                                         travma konusunda veliler ve öğrencilere yönelik, çö-
              depresyon konularında bir an önce çözüm önerileri
                                                         züm amaçlı broşür, etkinlik, sunum, dijital materyal-
              getirilmesi gerekli görülmüştür.
                                                         lerin hazırlanması gibi çalışmalar önceliklidir.
                  Pandemi döneminde “uzaktan eğitim” gibi yeni
                                                             Bunlara  ek  olarak  okul  ve  sınıf  ortamında  da
              eğitim kavramları ortaya çıkmış, tüm dünyada oldu-
                                                         öğrencilerin  ruhsal  anlamda  iyi  hissetmelerini  sağ-
              ğu gibi eğitim alanında da hazırlıksız yakalanma so-
                                                         lamak  için  okul  idaresi  ve  öğretmenlerin  öncelikle
              nucu geçme ve kalma üzerine kurulu ölçme değer-
                                                         öğrencileri  gözlemlemeleri  ve  anlamaya  çalışma-
              lendirme süreçlerinin askıya alınması, ebeveynlerin
                                                         ları,  her  anlamda  güven  ortamı  oluşturmaları,  her
              rollerindeki değişimler, öğretmenlerin ve öğrencilerin
                                                         durumda  sakinliklerini  korumaları,  kendi  kaygı  ve
              teknolojiye ve uzaktan eğitim sistemine uyum sağla-
                                                         endişelerini  öğrencilere  yansıtmamaları,  öğrencile-
              ması her açıdan zorlayıcı olmuştur. Pandeminin baş-
                                                         rin duygularını kabul etmeleri, bu duygulara onların
              langıcında öncelikli olarak sağlık açısından fiziksel
                                                         da farkına varmalarını sağlamaları, okulda ve sınıfta
              problemlere odaklanılsa da pandemi sürecinin uza-
                                                         birlik, beraberlik ruhunu oluşturmaları, bu doğrultuda
              ması belirsizliklere neden olmuştur. Pandemi süreci
                                                         etkinlikler yapmaları, sevgilerini ifade etmeleri, doğ-
              ve sonrasında ruhsal anlamda da kitlelerle acil ilgile-
                                                         ru ve güvenilir kaynaktan bilgi vermeleri, akademik
              nilmesi gerekliliği ortaya çıkmıştır.
                                                         başarı konusunda zorlamamaları, hastalık süreci ile
                  Pandeminin toplum üzerindeki ruhsal etkilerine   ilgili sınıf ortamında hep birlikte bir plan oluşturmaları
              bakıldığında genel anlamda stres, kaygı, korku, dep-  ve bu planı uygulamaları, gerekli görüldüğü durum-
              resyon görülmektedir. Öğrenci üzerindeki ruhsal et-  larda velilerle, diğer kurum ve kuruluşlarla iş birliğine
              kilerine bakıldığında ise hastalık ile ilgili korku, kaygı,   gitmeleri öncelikli çalışmalardır.
              endişeler,  kendini  güvende  hissetmeme,  kızgınlık,
                                                             Unutmayalım  ki  okul  ortamında  hastalık  veya
              çaresizlik, aşırı duyarlılık, nedensiz ağlama, kendini
                                                         başka zorluklarla karşılaştığımızda korunma ve has-
              tecrit  etme,  fiziksel  ağrılar,  uyku  sorunları,  karam-
                                                         talığın yayılımını azaltmak için yapılan müdahalele-
              sarlık, derslere ve okula karşı ilginin azalması, de-
                                                         rin  etkili  olabilmesi  için  okul  görevlilerinin,  velilerin
              vamsızlık, sorunlu davranışlara yönelme vb. belirtiler
                                                         yeteri kadar bilgi sahibi olması ve toplum düzeyinde
              karşımıza  çıkmaktadır.  Bu  sorunların  çözümlerine
                                                         birlik  ve  beraberlik  içinde  hareket  etmesi  ile  müm-
              yönelik öğrenci ve veliler için okul ve sınıf düzeyinde
                                                         kündür.
              psikososyal müdahale çalışmalarının yapılması ge-
                                                             Birlik ve beraberliğimiz sayesinde salgın hasta-
              rekmektedir.
                                                         lık sürecini en az hasarla atlatmak dileği ile…
                  Bu çalışmaları şu şekilde sıralayabiliriz:
                                                                                      Fatma DÖLEN
                  1) Öncelikle okul psikososyal ekibinin pandemi
                                                                                  Psikolojik Danışman
              ve sonrası süreçte yapılması gereken çalışmalar ile
              ilgili bir strateji planı oluşturması.                 İl Millî Eğitim Müdürlüğü AR-GE Birim
                  2) Okul pandemi risk grubunun belirlenmesi.
                                                                                                                                            23
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28