Page 28 - 81 ÇALIKUŞU AYDIN 3 MART 2022
P. 28

81 ÇALIKUŞU AYDIN

              ÖĞRETMENİMİZLE SÖYLEŞİ KÖŞESİ



              YASEMİN  LÜTFİYE  ANADOLU  LİSESİ  TÜRK  DİLİ  VE   henüz görmemi tamamen kaybetmemiştim. Yine de   fakat bilgisayar ortamında olan bir metni okuyabilme
              EDEBİYATI ÖĞRETMENİ MÜSLÜM DOĞMUŞ          gözümü  kullanarak  bir  şey  okuyup  yazmadım. Yani   özgürlüğüne kavuşmuştum. Tabii şimdiki gibi kitapla-
              SÖYLEŞİYİ  YAPAN:  12-A  SINIFI  ÖĞRENCİSİ  AYSEL   görmem ona yeterli değildi. Zaten okula başladıktan   rın elektronik formatları yoktu. Kaset kitaplar kısmen
              TUNÇKIR                                    bir  yıl  sonra  da  tamamen  görme  yetimi  kaybettim.   ödünç  olarak  bulunabiliyordu  fakat  ben  yazılı  kitap
                                                         Kabartma yazı dediğimiz 6 noktadan oluşan bir yazı   istiyordum.  Üstelik  kitapçıdan  aldığım  bir  kitabı  he-
                                                         sistemimiz  var.  Antalya’da  kaynaştırılmış  eğitim  ile   men o gün okumak peşindeydim. Bir tarayıcı edindim
                                                         eğitim veren, yani görmeyen çocuklarla gören çocuk-  ve kitaplarımı tarayıp bilgisayar ortamına aktarmaya
                                                         ların  bir  arada  okuduğu  bir  okulda  Sefa Akın  İlköğ-  başladım.  İşte  bu,  benim  için  neredeyse  gözlerimin
                                                         retim Okulunda eğitimime başladım. Ben o zamana   açılması gibi oldu. Tam sayıyı hatırlamamakla bera-
                                                         kadar zaten kitaba meraklı bir çocuktum. Evde de bir   ber  şimdiye  kadar  900-1000  civarında  kitap  taradı-
                                                         kitap okuma kültürü vardı. Evdeki herkese kitap oku-  ğımı  söylemeliyim.  Sonradan  Kültür  Bakanlığı,  bazı
                                                         tarak kendimi yetiştirmiştim. Okula başlayınca başka   üniversiteler veya benim gibi kitap okuma meraklıları-
                                                         bir dünya açıldı önümde. Düşünsene, bir kitabı eline   nın taradığı kitapları da edindim. Şimdi elimde 30 bin
                                                         alıyorsun ve dokunarak okuyorsun. Bu müthiş bir şey-  civarında kitap var fakat bundan daha önemlisi şunu
                                                         di.  Tabi  her  istediğin  kitabı  bulamıyorsun  kabartma   biliyorum  ki  istediğim  bir  kitabı  alıp  tarayabilirim  ve
                  Aysel TUNÇKIR: Hocam, yıllardır derslerimi-
              ze  girmektesiniz,  burada  sorularıma  vereceğiniz   olarak fakat ders kitaplarını edinmek bile benim için   okuyabilirim.
              çoğu yanıtı derslerde ve ders aralarındaki konuş-  bulunmaz  bir  şeydi.  O  zamanlar  5.  sınıfta  Osmanlı   Aysel TUNÇKIR: Hocam yaşamınızda örnek
              malarımızda  anlatmışsınızdır  fakat  ben  bunları   tarihi vardı sosyal bilgiler dersi içinde. O üniteyi ken-  aldığınız görme engelli kişiler var mı?
              birkaç soruyla toparlamak istiyorum. Vakit ayırdı-  di elimle defalarca okumuştum. Hala tarihi bir konu   Müslüm DOĞMUŞ: İnsanlar bir şeyler başarır-
              ğınız ve içten cevaplarınız için şimdiden teşekkür   açıldığında sayfa numaraları neredeyse aklımdadır.  ken mutlaka kendilerine benzer yaşama sahip kişileri
              ediyorum.                                      Aysel  TUNÇKIR:  Peki,  üniversiteye  giriş  sı-  örnek alırlar. Ben Cemil Meriç’i hem kendime örnek
                                                         navı ve üniversite yılları hakkında ne söylersiniz?
                  Müslüm  DOĞMUŞ:  Ne  demek  sevgili  Aysel.                                       aldım hem de keşke bu dönemde yaşasaydı dedim.
                                                             Müslüm DOĞMUŞ: Görme engelli kişiler üniver-  Örnek oldu bana çünkü görmesini kaybettikten son-
              Benim  için  öğrencilerin  kafasına  takılan  her  soruya
                                                         site sınavına girdiklerinde ÖSYM okuyucu ve işaretle-  ra da hayata küsüp çalışmalarını bırakmadı ve Türk
              cevap vermek bir zevktir.
                                                         yici görevlendirir. Yani soruları birisi okur ve sınava gi-  düşünce  dünyasına  muazzam  bir  iz  bıraktı.  Keşke
                  Aysel TUNÇKIR: Hocam görme engelli olma-
              nızın mutlaka yaşamınıza kattığı ve yaşamınızdan   ren kişi de işaretlenmesini istediği seçeneği söyler ve   bu  zamanda  yaşasaydı  diyorum  zira  şu  teknolojik
              aldığı şeyler vardır. Bize bunun hayatınıza etkile-  işaretlenir. Tabi sayısal derslerde biraz sıkıntı oluyor.   dönemde okumak istediği kitapları çok rahat okurdu.
              rini en belirgin şekilde anlatmanız mümkün mü?  Sonuçta işlemleri kafadan yapmak gerekiyor. Selçuk   Onun en çok zorlandığı şeyin kitaplarını okutabilece-
                                                         Üniversitesi  Eğitim  Fakültesi  Türk  Dili  ve  Edebiyatı   ği birisini bulmak olduğunu söylerler. Çünkü kendisi-
                  Müslüm  DOĞMUŞ:  Öncelikle  şunu  söylemeli-  Öğretmenliği bölümüne yerleştim. Benim sınava gir-  nin bitmek tükenmek bilmez bir okuma aşkı varmış.
              yim  ki  bu  kadar  net  sorular  sorman  benim  için  çok   diğim yıllarda oldukça üst sıralamalardan öğrenci al-  Bilmiyorum ne kadar yerine geçer ama ben biraz da
              sevindirici. Genelde insanlar engelli bir insana enge-  maktaydı okuduğum bölüm.      onun adına okuyorum desem yeridir.
              liyle ilgili bir şey sormanın onu inciteceğini düşünürler.   Aysel TUNÇKIR: Hocam, teknolojiyle aranız   Aysel  TUNÇKIR:  Öğretmenliği  neden  tercih
              Oysa bir engelliyi tanımanın en temel yolu, onunla il-  gayet iyi, hatta çok iyi. Bunu nerede ve nasıl ge-  ettiniz ve mesleğinizde mutlu musunuz?
              gili fikir yürütmek yerine doğrudan ona sorular sorarak   liştirdiniz?
              ondan bilgi almaktır. Kuşkusuz görme engelli olmak                                        Müslüm  DOĞMUŞ:  Ben  edebiyatı  çok  sevi-
              sürekli görme duyusunun olmayışını başka duyularla   Müslüm DOĞMUŞ: Teknoloji benim yaşamımın   yorum. Bir de sevdiğim bir şeyi, sevdiğim insanlarla
              tamamlamayı gerektirir. Yani eğer karşınızdan gelen   vazgeçilmez  bir  parçası.  Bilgisayar  yaygınlaşınca   paylaşmayı  seviyorum.  Genç  insanlara  edebi  zevk
              birisini göremiyorsanız onu sesinden, yürüyüşünden,   görmeyenlerin kullanabileceği programlar da yaygın-  kazandırmayı, hayata daha ince bakmalarını sağla-
              belki ayak sesinden tanımanız gerekir. Tabi tanımak   laşmaya  başladı.  Bir  gün  bir  yerde  konuşan  bir  bil-  mayı çok önemsiyorum. Bu sebeple lise biterken öğ-
              zorunda değilsiniz fakat herkese her dakika isim so-  gisayarla  karşılaştım  ve  bunu  ben  de  kullanabilirim   retmenliğe karar vermiştim ve şimdi mutlu bir şekilde
              ramazsınız.  Zamanla  insanları  rahatlıkla  tanıdığımı   dedim. Bir bilgisayar edindim, kendi kendime öğren-  buradayım.
              da  söylemeliyim.  Engelin  yaşama  kattığı  şeyler  de   meye  başladım.  Bilgisayarımı  aldıktan  bir  yıl  sonra   Aysel TUNÇKIR: Hocam, çok güzel ve faydalı
              var  desem  belki  şaşırtıcı  olur  ama  gerçekten  öyle.   bilgisayar  programcılığına  başladım.  Lise  yıllarında   bir söyleşi yaptık. Içten cevaplarınız için teşekkür
              Bir kere insanları daha iyi tanıma fırsatım oluyor. Ya   hem derslerime çalıştım hem de programlar yazdım.   ederken son olarak eklemek istediğiniz bir şey var
              ben iyi iletişim kurabiliyorum ya da öğrencilerim bana   İngilizce öğrenmenin verdiği rahatlamayla da kendi-  mı?
              daha yakın hissediyorlar kendilerini. Bildiğim bir şey   mi çok daha geliştirdiğimi söyleyebilirim. Tabii sonra   Müslüm DOĞMUŞ: Ben de bu içten soruların
              var ki o da öğrencilerimle ilgili onlardan bilgi almakta   edebiyatla  ilgilenmeye  başlayınca  programcılık  bir   için samimi bir şekilde teşekkür ederim. Doğrusu beni
              ve onlara faydalı şeyler söylemekte hep başarılı ol-  hobi olarak kaldı.              bazı  konularda  düşündürdüğün  için  mutlu  oldum.
              dum.                                           Aysel TUNÇKIR: Kitap okumayı çok seviyor-  Eklemeliyim  ki  beni  ben  yapan  şey  görme  engelim
                  Aysel TUNÇKIR: Hocam isterseniz öğrencilik   sunuz ve bize de hep okumamızı öneriyorsunuz.   veya görme engelime bağlı elde ettiklerim değil. Bir
              yıllarınıza gidelim. Okula nerede başladınız? Nasıl   Bir görmeyen olarak kitaplarınızı nasıl okuyorsu-  edebiyat  öğretmeni  olarak  yerinde  ve  zamanında
              bir eğitim aldınız?                        nuz?                                       bazı şeyleri başardığım için şimdi buradayım. Elbette
                                                             Müslüm DOĞMUŞ: Sanırım teknolojinin haya-  görme engelimden dolayı aşmam gereken bazı sıkın-
                  Müslüm DOĞMUŞ: Ben okula herkes gibi 6-7
                                                         tıma  kattığı  en  önemli  şey,  kitap  okuma  özgürlüğü-  tılarımın  olduğu  gerçeğini  yadsıyamam  fakat  benim
              yaşlarında başlayamadım. Bir görme engelli çocuğun
                                                         dür. Bilgisayarı ilk aldığım zamanlarda programların   kimliğim engelim değil, öğretmenliğimdir. Yani görme
              eğitim alıp alamayacağı konusu maalesef toplumda
                                                         yardım dosyalarını bilgisayarın ekran okuyucu prog-  engelli  Müslüm  Hoca  değil,  sadece  Müslüm  Hoca
              pek net değildir. Aileler engelli çocuklarının dışarıda
                                                         ramıyla  okurdum.  Yani  ekranda  olan  yazıyı  sese   olarak buradayım. Elbette engelimle beraber, onu yok
              olmasından pek tedirgin olurlar. Bunun da etkisiyle 12
                                                         dönüştüren  bir  programla.  Biraz  mekanik  bir  sesti   sayarak veya görmezden gelerek değil.
              yaşında ancak okula başlayabildim. Ben o zamanlar
             28
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32